砂拉越教师职工会斯里阿曼省分会庆祝世界教师节主席演词(28-10-2017)


1.    Terima kasih kepada semua yang telah hadir ke Perhimpunan Hari Guru Sedunia anjuran STU Bahagian Sri Aman. Pada tahun ini, kita adakan perhimpunan dengan cara yang ringkas, tetapi bermakna, iaitu menjemput pegawai LHDN untuk berkongsi tentang “Sistem Percukaian Penjawat Awam”.

2.    Pengisian ini bermakna dalam suasana Bajet 2018 yang baru dibentang kelmarin, dan serasi dengan tema Hari Guru Sedunia tahun ini “teaching in freedom, empowering teachers 增教师权能,促教学自由. Antara situasi yang membolehkan guru mengajar dengan bebasnya, ialah tanpa kebimbingan, jika kita harus memahami mengapa LHDN sering mahu mengaudit, menyemak dokumen kita, supaya kita tidak bimbing dan mengetahui di mana hak dan limitasi kita sebagai seorang pembayar cukai.

3.    Hari Guru Sedunia telah dirayakan pada 5 Oktober sejak tahun 1994, memandangkan guru merupakan aset yang paling kritikal untuk ketahanan jangka panjang sesuatu masyarakat. (Teachers are a critical foundation of every society’s long-term strength -- providing children, young people and adults with the knowledge and skills they need to fulfill their potential.)

4.    Namun, pada hari ini, masih ramai guru di dunia ini tidak mempunyai kebebasan dan sokongan yang memadai untuk melaksanakan tugas mereka. Lantaran itu, tema HGS pada tahun ini ditetapkan sebagai “mengajar dengan bebas, mengupayakan guru”. Ini bermakna dunia memperakui nilai guru yang terupaya dan cabaran yang dihadapi oleh guru di serata dunia. (But around the world, far too many teachers don’t have the freedom and support they need to do their vitally important jobs. That is why the theme of this year’s World Teachers’ Day –“Teaching in Freedom, Empowering Teachers” – reaffirms the value of empowered teachers and recognizes the challenges many encounter in their professional lives across the globe.)

5.    Seseorang guru yang terupaya bermakna guru telah dilatih secara berkualiti, memperoleh gaji yang wajar serta berpeluang mendapat pembangunan profesionalisme berterusan. Ia juga bermaksud guru mempunyai kebebasan untuk menyokong dan mendokong pembangunan kurikulum negaranya, serta mempunyai autonomi professional untuk menentukan cara atau kaedah yang sesuai demi pendidikan yag berkesan, inklusif dan saksama. Guru juga dapat mengajar dalam keadaan selamat, walaupun terdapat perubahan politik, ketidakstabilan serta konflik dalam masyarakat. (Being an empowered teacher means having access to high-quality training, fair wages, and continuous opportunities for professional development. It also means having the freedom to support the development of national curricula -- and the professional autonomy to choose the most appropriate methods and approaches that enable more effective, inclusive and equitable education. Furthermore, it means being able to teach in safety and security during times of political change, instability, and conflict).

6.    Itulah antara inipati Kenyataan Bersama Hari Guru Sedunia 2017 yang dikeluarkan oleh pihak UNESCO, ILO, UNICEF, UNDP dan EI. Marilah kita sama-sama menilai sejauh mana kita di Malaysia dan Sarawak telah capai dalam aspek “guru terupaya / empowered teachers”? Saya pasti semua kita mempunyai perspektif yang menarik!

7.    Akhirnya, marilah kita sama-sama mengupaya guru untuk mengajar dengan bebas, supaya semua kanak-kanak dan orang dewasa di dunia berpeluang belajar, untuk mencetuskan dunia yang lebih baik. (This World Teachers’ Day, join us in empowering teachers to teach in freedom so that, in turn, every child and every adult is free to learn – to the benefit of a better world.)
8.    Selamat Hari Guru Sedunia. Terima kasih.


Goh Kaw Sze, 28-10-2017,  Sri Aman

Comments

Popular posts from this blog

阅读《砂拉越简史》,看看现今的历史课本/教育

唪呀唪、唪金公:上不了戏棚的潮州歌谣

鲁巴河流域的慈悲娘娘崇拜与其社会