成邦江中华公学家教会第二届会员大会主席讲稿 (18-4-2018)

Image may contain: 12 people, including Tan Siang, people smiling, people standing



壹.   感谢与欢迎各位家长及主宾的莅临,今早的活动是三合一:家教会第二届会员大会、校方会见家长日及配合教师节发动的万人签名“尊师重道”运动推介礼。
贰.   代表家教会理事成员感谢大家给予我们信任,让我们参与家教会的创立及自去年始担任理事,并在刚才的大会中又委托同样的团队再次扛起重任,为大家工作多两年。
叁.   成邦江中华的优点是:
a.      十方善缘汇集,校方资源充沛
b.      海纳百川,校方与家长沟通好
肆.   这方便了家教会的操作,我们的挑战是:
a.      如何系统化的调用与发挥家长的资源、专长来协助提升孩子的成长及学校的成就?
b.      同时,配合21世纪的教育趋势,促成开放课堂,提供机会于家长参与孩子的学校学习。
伍.   作为开始,家教会在校方的规划下,将进行以下计划:
a.      协助提升对象学生的读写与计算能力,校方将会见对象家长,分配教材,让他们督促孩子学习。家教会将提供奖励于成功协助孩子通过读写与计算能力测试的家长。
b.      协助与支援校方促成21世纪课堂,首期计划是促成621世纪种子课堂。
陆.   配合教师节,我们与校董会联合发动万人签名尊师重道运动,目的是带动社会感激教师,营造感恩的社区。我们将发动学生促请长辈与亲戚朋友共同签名,培养孩子们沟通与说服的技能,让孩子改变社区。我们相信孩子是做得到的,我们也相信对教师的感激与信任是学习的重要动力,我们更相信即使签名时那刹那的感恩之心将是一股巨大的正能量,其效应可是无穷的!
柒.   我特别感谢主宾再次出席今早的活动,更感谢他去年拨了3万元于本会,他的拨款,让我们更有动力的经营,把会见家长日做得更好。
捌.   最后,教育的最终目的在于人,不是成绩或分数。人的全面发展始于德,谨此共勉。谢谢。

14-4-2018

                           I.          Selamat datang dan terima kasih atas kehadiran para ibu bapa dan tetamu kehormat ke Majlis 3 dalam 1 ini.
                         II.          Mewakili barisan AJK PIBG, saya merakamkan penghargaan atas kepercayaan yang diberikan, membolehkan kami turut terlibat dalam penubuhan PIBG di sekolah ini, serta diberi peluang menganggotai JK Penggal 1. Terima kasih juga diberikan atas kepercayaan yang diberi membolehkan kami untuk berkhidmat selama 2 tahun lagi.
                        III.          Kekuatan Chung Hua Simanggang ialah kita mempunyai sumber dan infrastruktur yang mencukupi, di samping hubungan yang baik dengan masyarakat setempat.
                        IV.          Kekuatan ini memudahkan urusan PIBG, dan juga mendesak kita untuk berfikir lebih mendalam tentang peranan PIBG sekolah ini. Kami berpendapat, cabaran PIBG sekolah ini ialah:
a.      Untuk mengoptimumkan secara ssitematik sumber dan kepakaran ibu bapa bagi meningkatkan kualiti kemenjadian murid dan reputasi sekolah
b.      Untuk menjayakan konsep kelas tebuka seperti yang dicirikan dalam pendidikan abad 21, supaya ibu bapa berpeluang melibatkan diri dalam pembelajaran di bilik darjah anak-anak mereka
                         V.          Atas kesedaran ini, PIBG mengambil inisiatif:
a.      Memberi pengiktirafan ganjaran kepada ibu bapa yang berjaya membimbing anak mereka melepasi Ujian Saringan LINUS. Inisiatif ini dimulakan dengan pihak sekolah membekalkan bahan pembelajaran kepada ibu bapa kumpulan murid sasaran, dan ibu bapa bertanggungjawab memastikan anak-anak mereka menguasai bahan pembelajaran.
b.      Membantu mewujudkan 6 buah kelas showcase Abad 21
                        VI.          Bersempena dengan Hari Guru 2018, selaras dengan kehendak surat siaran KPM, PIBG dan LPS melancarkan Gerakan Mengumpul 10k Tandatangan Penghargaan Guru. Aktiviti ini dilancarkan hari ini dan anak-anak akan bergerak untuk meminta dan mempengaruhi ibu bapa dan saudara mara menurunkan tandatangan sebagai petanda berterima kasih kepada guru. Kita percaya anak-anak mampu melaksanakan tugas ini, kita juga percaya niat berterima kasih melalui tandatangan ini akan membentuk positive energy pada kita dan memberi makna kepada anak-anak dan para penandatangan.
                      VII.          Setinggi-tinggi penghargaan dirakaman kepada YB Datuk Francis yang hadir dan menyumbangkan RM30k kepada PIBG pada tahun lalu, sumbangan beliau telah memberi keyakinan untuk kami berusaha dengan lebih gigih untuk sekolah ini.
                    VIII.          Akhirnya, matlamat akhir pendidikan ialah manusia/ insan, bukannya markah atau keputusan. Pertumbuhan holistic seseorag insan bermula daripada nilai moral. Berhati-hatilah dalam mendidik anak-anak. Terima kasih

Comments

Popular posts from this blog

阅读《砂拉越简史》,看看现今的历史课本/教育

唪呀唪、唪金公:上不了戏棚的潮州歌谣

鲁巴河流域的慈悲娘娘崇拜与其社会